10 درصد تخفیف اولین خرید بنر موبایل

آشنایی با لباس های محلی ایران

کشور ایران به دلیل وسعت زیادی که دارد قومیت زیادی هم در آن وجود دارد که نوع پوشش و زبان های گوناگونی دارند و با شناختن لباسهای محلی هر کدام می توان به موقعیت و مکان زندگی آنها در کشور پی برد.

حال ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که چرا باید لباس های محلی را بشناسیم؟!شناخت لباس های محلی چه فوایدی برایمان دارد؟!

در ادامه با ما همراه باشید تا نوع پوشش و لباس های مختلف قومیت های ایران را بررسی کنیم و اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید.

دلیل وجود لباس های محلی متفاوت چیست؟!

به دلیل وسعت بسیار زیاد کشورمان با توجه به متفاوت بودن موقعیت مکانی و شرایط آب و هوایی، لباس و نوع پوشش های مختلفی به وجود آمده است که هر کدام از آنها زیبا و جذاب هستند و به همین دلیل اگر این لباس ها را به خوبی بشناسید می توانید پی ببرید این قومیت در کجای ایران ساکن هستند.

اگر بخواهیم به انواع قومیت های موجود در کشورمان بپردازیم می توانیم به قومیت های آذری، کردی، گیلانی، خراسانی، سیستانی، همدانی، لر، قزوینی، فارس، قشقایی و ابیانه اشاره کنیم.

پیشنهاد الوند استوک این است که این لباس ها را به خوبی بشناسید تا در مورد نوع پوشش و تاریخچه قومیت های موجود در کشورمان بیشتر بدانید .

1-لباس های محلی آذری را بشناسید!


لباس های محلی مناطق مختلف ایران از قرن بیستم به بعد معمولا کمرنگ تر شده اند اما هنوز هم در مجالس و آیین ها کارکرد خود را حفظ کرده اند و به خصوص در مناطق روستایی مردم هنوز لباس های محلی را در اولویت دارند و بیشتر از مناطق دیگر به چشم می خورند.

لباس محلی ایران | اذری

لباس محلی آذری به دلیل زیبایی خاصی که دارند و همراه با رقص مخصوص آذری زیباتر نمایان می شود و همیشه به دلیل جذابیت و زیبایی خاصی که دارد زبانزد گردشگران است.

زنان این مناطق کلاه هایی بر سر می گذارند که به آن (برک) می گویند و زنان در سنین بالا سربنهدی روی روسری های خود می گذارند که به آن (یایلیق) گفته می شود.

مردان این مناطق هم کت های بلندی به همراه یک کلاه پشمی به سر می کنند و به زیبایی لباس دو چندان افزوده می شود.

2-معرفی لباس زیبای کردی !

در واقع لباس کردی دارای تن پوش ،سرپوش و پا افزار می باشد که هر کدام با توجه به فصل و کاربردی که می توانند داشته باشند متفاوت اند. لباس های کردی مناطق مختلف اورامان، مهاباد، سقز، سنندج، مریوان و… متفاوت است ولی از نظر طرز پوشش کاملا یکسان هستند.

مردان کرد شلوار های گشاد و زیبایی به نام پاتول به تن می کنند و نیم تنه هایی که می پوشند چوخه و ملکی نام دارند و همچنین بر سر خود پارچه ای به نام دستار می پیچند و یا کلاهی به نام پیچ و کلاو با نقش و نگار های جذاب و زیبا به سر می کنند.

لباس محلی ایران | لباس کردی

زنان این منطقه نیز شلوار گشادی به نام جافی به تن می کنند و شالی به کمر می بندند و نیم تنه آنها کلنجه نام دارد و همچنین روسری بلندی به نام کلکه و کلاهی به نام کلاو به سر می کنند که معمولا از روسری آنها پولک هایی رنگی آویزان است.

3- بررسی لباس های محلی خراسان بزرگ!

استان خراسان در واقع به دلیل وسعت زیادی که دارد لباس های محلی زیادی با تنوع زیادی در آن مشاهده می شود. اقوام مختلفی همچون ترکمن، کرمانج، تربت جام و… که در این منطقه به چشم می خورند و دارای لباس های محلی متفاوتی هستند که هر کدام نوع پوششان به پوشش اصیل خودشان در دیگر نقاط دیگر ایران شباهت زیادی دارند.

به عنوان مثال کرد هایی که در این منطقه زندگی می کنند لباس محلی آنها به لباس های کردی مناطق دیگر شباهت بسیار زیادی دارد و شکل اصیل خود را حفظ نموده است و مردم خراسان شمالی لباس هایی با رنگ های شاد و بر گرفته از رنگ های طبیعت به تن می کنند و پوشیدن این لباس های رنگی باعث آرامش روحی و روانی استفاده کننده نیز می شود.

البته زنان کرمانج هم دارای پنج قسمت اصلی یاشار(چارقد)، کراس، شلوار، جلیقه و شلیته می باشد. همانطور که مشاهده می کنید در استان خراسان به دلیل بزرگی آن قومیت های زیادی وجود دارند که هر کدام لباس های محلیشان به لباس های محلی دیگر اقوام خود در مناطق دیگر ایران است و فرهنگ و اصالت خود را حفظ نموده اند.

لازم به ذکر است که مردان کرمانج هم لباسشان دارای عرق چین یا لاو، لچگ و.. است که همانند زنان دارای رنگ های شاد هستند. اما امروزه پوشیدن لباس های محلی در میان اکثریت قومیت ها کمرنگ شده است اما باز هستند افرادی که به سنت ها پایبند مانده و لباس های محلی به تن می کنند و همچنین در پیش تر برایتان گفتم که بیشتر قومیت ها در مجالس و آیین ها اکنون نیز لباس محلی به تن می کنند.

4- لباس محلی خوزستان !

لباس محلی زیبا و جذاب منطقه خوزستان کمی با دیگر لباس های محلی موجود در کشور متفاوت است که آن هم دلیلش می تواند گرمای بیش از حد این منطقه باشد که مردان خوزستان لباسی غالبا سفید و بلند که تا مچ پا می رسد می پوشند و در بعضی از موارد روی آن پوششی دیگری نیز دارند. این لباس می تواند دارای دو نوع یقه دار و بدون یقه باشد.

برای محافظت از صورت و سر، پارچه ای به نام چفیه به سر می کنند و با یک حلقه بافته شده به نام عقال، چفیه را محکم روی سر نگه می دارد.

همانند دیگر مناطق کشور زنان خوزستانی نیز دارای یک پوشش بسیار زیبا و اسلامی هستند که این لباس، لباس بلندی به نام عبایه یا عبا می باشد که اغلب در رنگ مشکی استفاده می شود و همراه آن روسری بزرگی به نام شیله به سر می کنند که با یک گیره بسته می شود و برای پوشاندن سر و سینه استفاده می شود.

همه لباس های محلی موجود در کشور ایران دارای طرح های زیبا و متنوع هستند و با رنگ های شاد و جذاب اصالت خود را نمایان می کنند و با کمی تحقیق در مورد این لباس ها و یا سفر به مناطق مختلف کشور می توانید زیبایی این لباس ها را با توجه به سنت های مختلف و شرایط مختلف آب هوایی چقدر زیبا و جذاب هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

فروش ویژه:
ورود و ثبت نام
برای ادامه شماره موبایل را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
منو
فروشگاه
0 موارد سبد خرید